Ukoliko ste pokrenuli svoj online biznis, verovatno već imate i poslovni sajt. Ako se bavite e-trgovinom i svoje proizvode ili usluge prodajete putem interneta, onda sigurno imate i online prodavnicu. Ali, šta ako niste zadovoljni rezultatima i želite da poboljšate svoje online prisustvo i podignete svoje poslovanje na viši nivo?
Imate nekoliko mogućnosti – izgradnju kvalitetnijeg sajta, ulaganje u promociju na društvenim mrežama, pokretanje plaćene kampanje na Guglu i drugim pretraživačima, promociju putem poslovnih direktorijuma, izgradnju partnerske mreže, ulaganje u marketing sadržajem, pisanje članaka za blog, objavu PR tekstova i još mnogo toga.
Ako ne znate odakle da počnete, na pravom ste mestu. Ovom prilikom ćemo proći kroz svaku od pomenutih mogućnosti kako bismo vam pomogli da se lakše izborite sa zadatakom zvanim digitalna promocija.
DA LI STE ZADOVOLJNI SVOJIM ONLINE PRISUSTVOM?
Kada je u decembru 2017. godine, za potrebe RNIDS-a, sprovedeno istraživanje o digitalnoj vitalnosti i prisustvu srpskih mikro, malih i srednjih preduzeća na internetu, rezultati su pokazali da svega 45% firmi poseduje svoj vebsajt, ali da čak 92% potrošača očekuje od kompanija da imaju sajt.
Takođe, poslovnu stranicu na društvenoj mreži Facebook tada je imalo 28% kompanija, dok je 60% kupaca izjavilo da očekuje da firma ima i Facebook stranicu. S druge strane, samo 1% mikropreduzeća (1-9 zaposlenih) imalo je tada i svoju mobilnu aplikaciju, a 43% potrošača je to očekivalo.
Bio je to prvi put da je u Srbiji izmeren Indeks digitalne vitalnosti preduzeća (eng. digital health index, DHI) i primetan je bio jaz između realnosti i očekivanja. Taj jaz se u 2019. godini smanjio, ali reklo bi se da situacija nije drastično drugačija, budući da i dalje postoji veliki broj malih i srednjih preduzeća koja nemaju svoj sajt, veb prezentaciju ili e-prodavnicu. Ili nisu zadovoljna postojećim.
Situacija je slična i sa drugim digitalnim kanalima promocije, bilo da je reč o marketinškim kampanjama na mrežama kao što su Facebook, Twitter i LinkedIn, upotrebi podataka iz veb analitike sa ciljem kvalitenijeg oglašavanja na Guglu, postojanju mobilne aplikacije ili opcije onlajn prodaje/naručivanja putem sajta.
Nije to, međutim, samo u Srbiji tako. Imajmo u vidu i da su brojna istraživanja u SAD pokazala slične rezultate.
Istraživanje kompanije Clutch iz oktobra 2018. godine, kako je preneo portal Blue Corona pokazalo je i da u Americi svega 64% malih i srednjih preduzeća poseduje poslovni vebsajt. Oni koji nemaju sajt, kao razlog za to navode skupu izradu sajta, nepostojanje potrebe za onlajn prisustvom u njihovoj branši, kao i to što smatraju dovoljnim postojanje profila na društvenim mrežama. Isto istraživanje, pokazalo je i da 61% malih preduzeća u SAD ulaže u marketing na društvenim mrežama.
Da li su društvene mreže zaista dovoljne za vaš biznis? Nisu. A zašto nisu? Zato što ljudi očukuju da imate i sajt, mnogo će lakše steći poverenje u vaš brend kada imate i veb prezentaciju ili sopstvenu e-radnju i lakše će se odlučiti da kupe vaš proizvod ili naruče uslugu baš od vas. Aktivno prisustvo na društvenim mrežama samo je deo online promocije i građenja reputacije vašeg brenda.
Šta još može da vam pomogne u povećanju prodaje, jačanju brenda i digitalnoj promociji?
Pred vama je nekoliko značajnih smernica za unapređenje biznisa, bilo da radite kao preduzetnik, bilo da ste osnivač startap kompanije, vodite malo ili srednje preduzeće ili ste na rukovodećoj poziciji u multinacionalnoj korporaciji.
7 SAVETA ZA USPEŠNO ONLINE POSLOVANJE
1. SVRHA, NAMENA I ORGANIZACIJA SADRŽAJA U OKVIRU VEB SAJTA
Profesionalno izrađen sajt je prvo što vam treba ako želite da poboljšate online poslovanje. Kada kažemo profesionalno izrađen, mislimo na vebsajt koji će biti funkcionalan, svrsishodan i jednostavan za korišćenje, kako za krajnje korisnike, tako i za administratore sajta.
Pre nego što počnete proces izrade sajta, prvo odgovorite na pitanje koja je namena sajta. Da li pravite online portfolio, prezentacioni sajt, e-prodavnicu, online sistem za rezervacije, veb katalog, medijski portal, online časopis ili bilo šta drugo?
Sledeća važna stavka je organizaciona struktura sajta, koja obuhvata:
- glavni navigacioni meni – najčešće su to stranice O nama, Proizvodi/Usluge, Tim, Portfolio, Kontakt i druge
- kategorizaciju sadržaja – pri čemu svaka od katagorija može sadržati više potkategorija koje će voditi dalje na pojedinačne stranice proizvoda/usluga
- funkcionalnosti i filtriranje sadržaja – po potrebi, obuhvataju sistem za rezervacije, filtere za pretragu, formulare za naručivanje, kontakt formulare, korpu za kupovinu, formular za plaćanje, implementaciju servisa za online plaćanje i sl.
- Strukturalnu podelu pojedinačne stranice – svaka strana trebalo bi da se sastoji iz uvodnog teksta, detaljnog opisa proizvoda/usluge/rada, poziva na akciju i linkova ka drugim stranama iz iste kategorije ili potkategorije (najčešće sa strane (sidebar), ali mogu biti i na vrhu ili pri dnu strane)
- multimedijalni sadržaj za unutrašnje pojedinačne strane – namenski kreirane fotografije, infografike, ilustracije, video snimci…
- odeljak Blog – najčešće podrazumeva zasebnu kategorizaciju po temama, označavanje sadržaja tagovima, internu mrežu linkova ka međusobno povezanim člancima i sl.
U zavisnosti od toga da li ćete na svom sajtu imati opciju za naručivanje usluga ili ćete implementirati kompletna rešenja za e-trgovinu i prodaju putem interneta, zavisiće i odabir platforme na kojoj će biti postavljen vaš sajt.
U slučaju da pokrećete svoj blog, recimo, možete odabrati da bude postavljen koristeći WordPress, Squarespace, Wix, Weebly ili neku drugu platformu. Ako želite online prodavnicu, najbolje je da odaberete neku od platformi namenjenih baš za e-trgovinu, kao što su WooCommerce, Shopify ili Magento. Možete to i sami, ali ako niste vični tehničkim aspektima izrade sajta, preporučuje se da izradu prepustite profesionalcima.
2. PISANJE SADRŽAJA KOJI PRODAJE
Nakon odluke o pokretanju novog sajta ili unapređenja postojećeg, druga veoma važna stavka o kojoj treba da mislite je – sadržaj.
Sve ono što objavite na svom sajtu, na poslovnom blogu, u reklamnim kampanjama, imejl biltenima (eng. newsletters) ili na društvenim mrežama, trebalo bi da prati stil vašeg brenda, da je usklađeno sa poslovnom filozofijom i u prvi plan ističe vrednosti za koje se zalažete. Na taj način, vašoj ciljnoj grupi će biti lakše da se poistoveti sa vašim brendom i stekne poverenje u vas.
Trebalo bi, međutim, napraviti razliku između sadržaja koji se piše za prodajne strane na sajtu i onoga što ćete objaviti na vašem blogu.
Naslovna strana na sajtu trebalo bi da bude informativna, da ukazuje na ono čime se bavite, da ukratko opiše proizvode ili usluge koje imate u ponudi. Sa naslovne strane linkovi i pozivi na akciju mogu da vode dalje ka pojedinačnim stranama koje će pružiti detaljne informacije.
Sadržaj na pojedinačnim stranama za usluge trebalo bi da pruži opis usluge koju pružate, ukazujući pritom direktno na koristi koje će vaši potencijalni klijenti imati. Sadržaj ne treba pisati tako da ste vi i vaša kompanija u prvom planu, već vaši korisnici i benefiti koje će ostvariti korišćenjem vaših usluga ili kupovinom proizvoda.
Glavni cilj promotivnog sadržaja najčešće je povećanje stope konverzije, bilo da je reč o povećanju broja pretplatnika ili članova, povećanju broja kupaca ili povećanju prodaje i profita.
Kako da napišete sadržaj koji će da prodaje?
Ako želite sami da se pobrinete za sadržaj na sajtu, preporučujemo savete Džoane Vebe (Joana Wiebe), koja je osnovala firmu Copyhackers i skovala termin conversion copywriting.
Prema njenoj definiciji, pisanje sadržaja koji prodaje podrazumeva kompleksan proces sa određenim okvirom, formule i postavljanje korisnika u centar. Celokupan proces pisanja treba da bude smislen, sa određenom namerom i dugoročnim ciljem, proveren, testiran, validiran. Sadržaj bi trebalo da bude zasnovan na tačnim podacima, ali postavljen tako da probudi emociju kod publike na kreativan način.
Blog, sa druge strane, predstavlja originalne članke koji na razumljiv način odgovaraju na pitanja vaše ciljne grupe, rešavaju njihove probleme i donose edukativan, informativan i koristan sadržaj. Teme bi trebalo obraditi iz više uglova, temeljno, stručno, prateći trendove i najbolje prakse, uz suptilnu promociju vaše kompanije ili onoga što imate u ponudi.
3. ULAGANJE U GOOGLE ADS
Oglašavanje na Guglu i drugim pretraživačima biće pravi izbor za vas, ako želite da budete vidljivi na prvoj strani pretrage i spremni ste u to da uložite.
Google Ads, kao dopunjena i ažurirana verzija alata Google AdWords, efikasno je rešenje koje će vašu kompaniju „lansirati” na vrh stranice sa rezultatima pretrage.
Preporuka je da se pokrene digitalna kampanja za samo jedan proizvod ili samo jednu uslugu. Može to da bude promocija najnovijeg proizvoda u radnji ili posebno sniženje koje će trajati mesec dana, usluga sa najmanjom potražnjom koju želite da promovišete kampanjom ili bilo šta drugo.
Potrebno je da prvo istražite i odaberete ključne reči za koje želite da plasirate kampanju, a zatim i podesite parametre na osnovu lokacije, vremena pojavljivanja oglasa, dužine trajanja kampanje i sl. Unapred odredite i budžet, a možete da uradite i evaluaciju i vidite kolika će otprilike biti cena po kliku.
Imaćete punu kontrolu nad procesom oglašavanja i platićete samo kada korisnici kliknu na oglas (eng. pay per click, PPC). Ukupna cena zavisiće od više faktora – vašeg budžeta, lokacije, industrije u kojoj poslujete, jačine konkurencije, potražnje za ključnim rečima za koje želite da se rangirate i mnogih drugih parametara.
Google Ads nudi različite mogućnosti za reklamiranje malih i srednjih preduzeća, e-prodavnica, hotela i mobilnih aplikacija, kao i za procenu cene za kampanje kao i dinamične oglase u pretrazi.
Kada odlučite da započnete Google Ads kampanju, preporučujemo da prvo:
- istražite tražište
- proverite ko se od konkurenata oglašava i na koji način
- pažljivo odaberete ciljne ključne reči za koje želite da plasirate oglase
- odredite dnevni ili mesečni budžet
- postavite jasan cilj za konverziju
Kada budete imali jasan cilj, moći ćete revnosno da pratite konverzije, merite rezultate i procenite da li se kampanja isplatila, odnosno koliki je povraćaj investicije (eng. return on investment, ROI). Ukoliko se pokaže da nije uspešno, za sledeći mesec možete da plasirate drugačiju kampanju.
Osim toga, ako želite da testirate više kampanja istovremeno, Gugl vam omogućava da paralelno testirate varijacije oglasa i odlučite se za onu koja daje najbolje rezultate.
4. PROMOCIJA PUTEM POSLOVNIH PORTALA I BIZNIS IMENIKA
Aktivna promocija putem poslovnih portala, online kataloga, imenika i lokalnih veb direktorijuma može vas dovesti na korak bliže prvom mestu u rezultatima pretrage.
Upisujući svoju firmu u poslovne direktorijme ćete „proširiti glas” o svom biznisu širom interneta, dobićete priliku da ostavite kontakt podatke, upišete lokaciju na mapi, pružite opis putanje do vaše firme, ostvarite mogućnost direktnog kontakta, opišete svoje poslovanje, viziju, misiju, poslovnu filozofiju, ostavite podatke o proizvodima i uslugama, slike, video snimke, link ka vebsajtu i još mnogo toga, i to najčešće besplatno.
Ne znate odakle da počnete? Ako poslujete na teritoriji Srbije ili Hrvatske, značiće vam podatak da smo napravili ultimativnu listu najboljih biznis adresara u Srbiji, kao i spisak najznačajnijih poslovnih adresara i oglasnika u Hrvatskoj,koje vam mogu biti odlična polazna tačka za povećanje vidljivosti na internetu, jačanje brenda i unapređenje online poslovanja.
Imajte uvek na umu da je SEO dugotrajan proces i neće dati rezultate preko noći. Budite strpljivi, postavite dugoročne ciljeve i napravite dobru strategiju. Optimizacija sajta je isplativa na duge staze i donosi trajnije rezultate nego jednokratna reklama.
5. ULAGANJE U PROMOCIJU NA DRUŠTVENIM MREŽAMA
Prisustvo na društvenim mrežama danas je maltene obaveza za kompanije koje žele bolje da pozicioniraju svoj brend na tržištu, da se o njihovoj kompaniji priča, da neguju odnos sa svojim pratiocima i lojalnim kupcima, kao i da privuku veći broj novih klijenata i korisnika.
Imajući u vidu koliko društvenih mreža postoji, sigurno ste već čuli savet da treba da budete tamo gde su vaši kupci. Stoga je najvažnije pitanje – gde je vaša ciljna grupa?
Ako imate, na primer, modni brend namenjen tinejdžerima i mladima, Instagram bi mogao biti vaš primarni izbor. Isto važi i ukoliko imate e-prodavnicu, jer je odnedavno moguće ostvariti kupovinu i direktno putem Instagrama što korisnici već uveliko koriste. Ako imate B2B kompaniju i vaša ciljna grupa su menadžeri i donosioci odluka u firmama iz određene branše, onda bi trebalo da se usmerite najviše na LinkedIn. A ukoliko imate šire definisanu grupu, Facebook može biti najbolji izbor za vas.
Važno je da prilikom kreiranja poslovnih profila i stranica unesete sve potrebne informacije. Kada kreirate poslovnu stranicu na Facebook-u, recimo, potrudite se da sva polja popunite unikatnim sadržajem. Unesite opis firme u deo About, priču vaše kompanije ispišite u delu Our story, dodajte logo kompanije, link ka vebsajtu, opise usluga, slike proizvoda, enterijera, eksterijera, pa i video snimke ako imate.
Kako bi vaš profil na društvenim mrežama bio što potpuniji i kako bi potencijalni klijenti stekli dobar utisak o vama već od prvog kontakta sa stranicom, ohrabrite verne kupce da ostave recenziju na profilima vaše firme.
Ako vam je cilj da pojačate vidljivost profila ili da dostignete veći domet (eng. reach), da promovišete svoje usluge, istaknete najznačajnije proizvode ili ponudite specijalne popuste, možete se odlučiti na oglašavanje na društvenim mrežama. Svaku od objava možete da promovišete za određeni budžet (eng. boost), ciljajući pritom publiku na osnovu različitih demografskih podataka i interesovanja.
Možete i namenski da kreirate kampanje sa još detaljnjim mogućnostima za određivanje cilja i publike kojoj će oglas biti prikazan. I u ovom slučaju, budžet sami određujete.
Naravno, komunikaciju sa pratiocima vaših profila održavajte na profesionalnom nivou. To važi i za svaku objavu na profilu, jer u svakom trenutku treba da vodite računa o slici koju stvarate o poslovanju i svom brendu.
6. PR I PROMOCIJA PUTEM GOSTUJUĆIH ČLANAKA
Pisanje gostujućih članaka koje ćete objaviti na blogovima ili portalima koji su povezani sa vašom delatnošću, može biti dobar način da kroz originalan i relevantan sadržaj promovišete svoju kompaniju, proizvod, uslugu, akciju, nove proizvode ili bilo šta drugo.
Online magazini, lični i profesionalni blogovi uticajnih ličnosti iz vaše branše i biznis portali koji omogućavaju objavu gostujućih članaka na njihovom sajtu, mogu da budu odlično mesto za plasman vašeg sadržaja. Na taj način podići ćete svest o postojanju vašeg brenda, povećati vidljivost, graditi pozitivnu reputaciju, ojačati domen i doprineti izgradnji mreže povratnih linkova sa pouzdanih i relevantnih izvora.
Ako želite da vaši članci budu objavljeni, imajte na umu da ne bi trebalo da pišete hvalospeve sami o sebi ili navodite kako je vaša kompanija najbolja ili imate savršene proizvode za svakoga. Umesto toga, pažljivo pregledajte svaki sajt na kojem želite da objavite gostujući tekst, pogledajte o čemu su već pisali, upoznajte se sa stilom pisanja, potražite smernice za dostavljanje gostujućih članaka, stupite u kontakt i uspostavite saradnju.
Niko ne kaže da možete samo jedan tekst da objavite, možete da postanete i gostujući autor na nekom od portala, a time dobijete priliku i da redovno objavljujete svoje tekstove na sajtovima koji će vam pomoći da doprete do većeg broja ljudi iz vaše ciljne grupe.
7. IZGRADNJA PARTNERSKE MREŽE
Pronalazak srodnih kompanija, klijenata i organizacija u vašoj industriji, a zatim i ostvarivanje saradnje sa njima i građenje dugoročnog odnosa baziranog na međusobnom poverenju, podržavanju i partnerstvu, može u velikoj meri doprineti pozitivnoj slici o vašem brendu, pa i boljoj online pozicioniranosti.
Ukoliko, recimo, imate online prodavnicu školskog pribora, možete da uspostavite partnerski odnos sa prodavnicom dečije garderobe. Ili, ako se vaša kompanija bavi edukacijom i usavršavanjem mladih, možete se povezati sa fakultetima i obrazovnim institucijama iz vaše branše. To može biti značajan korak ka izgradnji reputacije vašeg brenda.
Stoga, sa dugoročnim klijentima ili srodnim kompanijama i organizacijama možete da uspostavite međusobnu saradnju, pa i razmenu linkova i logoa ukoliko i oni imaju sajt.
Takođe možete da kreirate odeljak Partneri na naslovnoj strani vašeg sajta gde ćete da predstavite svoju partnersku mrežu, a može to da bude i zasebna stranica na sajtu. Biće to odličan način da posetiocima sajta pokažete da ste u društvu renomiranih i uglednih firmi iz branše. Tako će lakše steći poverenje u vaš brend, pa samim tim i poboljšati vaše poslovanje.
NEKOLIKO REČI ZA KRAJ
Da rezimiramo – unapređivanje online poslovanja nije jednostavno. Obuhvata mnogo različitih aspekata i podrazumeva znanja i veštine iz brojnih oblasti digitalnog marketinga, pisanja za veb, oglašavanja na pretraživačima i društvenim mrežama i još mnogo toga.
Ipak, ukoliko želite da pokrenete svoj online biznis ili niste zadovoljni postojećim rezultatima poslovanja, ne dozvolite da vas obeshrabri kompleksnost saveta i smernica koje smo naveli.
Najvažnije je da poslu pristupite ozbiljno, da se temeljno pozabavite dugoročnom strategijom razvoja biznisa, angažujete adekvatne stručnjake za sve ono za šta sami niste stručni i naoružate se strpljenjem.
Uspeh nikada ne dolazi preko noći. Potrebno je mnogo vremena i truda. Zato započnite rad na digitalnoj promociji što pre i budite temeljni, konzistentni i istrajni u svemu što radite.