Izrada sajta, a koliko će to mene da košta? – jedno je od najčešćih pitanja koje dobija svaki web dizajner. To je ujedno i pitanje na koje web dizajneri ne znaju kako ili pre odakle da počnu da odgovaraju, jer je određivanje cene izrade sajta veoma kompleksno. Cena izrade web sajta zapravo zavisi od niza faktora i od individualnih potreba svakog klijenta ponaosob.
“Izrada web sajta, to ne može mnogo da košta, pa danas svi znaju da prave sajtove… tu oko 100 do 200 €, ne više” ili “Ma ja to umem i sam, nego sada imam druge obaveze, pa sam se setio da se ti time baviš”, u tom smeru najčešće ide dalji razgovor.
Svakako da ima puno ljudi koji umeju da kreiraju sajt, naročito od kada su internet preplavili razni tutorijali tipa kako da… pa u nastavku sve što vam padne napamet. I naravno da se može napraviti sajt za 50€.
Ali, onda se nameće pitanje da li će taj sajt kvalitetno i efektno prezentovati vaš posao na internetu. Da li će biti promocija ili antireklama vašim proizvodima i uslugama? Kakav ćete utisak ostaviti na posetioce takvim web sajtom? Da li će prodavati za vas i dovoditi vam nove kupce? To su pitanja na koja treba tražiti odgovor pre nego se upustite u izradu sajta. Jer, realno, šta će vam sajt koji ne ispunjava svoj osnovni cilj i ne donosi vam zaradu.
Pojmovi koje bi trebalo da zna svako kome je potrebna izrada sajta
Ukoliko vam je potreban web sajt, navešćemo nekoliko pojmova na koje bi prethodno trebalo da obratite pažnju.
- Domen i hosting – košta od 30 do 70 € godišnje (ili više) u zavisnosti od potreba klijenta i od domena za koju se odlučite (.rs, .com, .net, .org…). Domen je važan i sa aspekta optimizacije vašeg sajta za pretraživače.
- Izrada web sajta – cena izrade sajta formira se u zavisnosti od vaših želja, prirode vašeg biznisa, imate li tekstove za sajt ili ih morate dodatno platiti, da li vam je neophodna forma e-shopa… Naši paketi pružaju mogućnost da svako pronađe nešto za sebe, kao i besplatan domen i hosting na godinu dana.
- Održavanje web sajta – kada se kreira sajt i postavi na web, završili ste tek pola posla. Vašem web sajtu potrebno je održavanje, tj stalno ažuriranje i svakodnevno ubacivanje svežeg sadržaja kako biste opstali među konkurencijom, animirali klijente, obezbedili dobru poziciju na pretraživačima. Održavanje sajta u nekoj outdoor agenciji kreće se od 50 € pa naviše u zavisnosti od dogovorenog angažovanja.
- Oglašavanje na internetu – plaćene reklame na Google-u, Facebook-u ili nekom drugom sajtu svakako su dobra marketinška odluka, naročito ako ste novi na internetu. Troškovi zavise isključivo od vašeg budžeta i toga koliko ste ozbiljno shvatili internet tržište. Možete se reklamirati i za 50€ mesečno pa sve do nekoliko stotina ili pak hiljada… Naravno, od društvenih mreža može se napraviti koristan biznis alat, koji je potpuno besplatan (na primer, Facebook Fan Page).
- SEO – optimizacija sajta – skoro pa neophodna stavka uspešnog internet nastupa. Uspešan SEO obezbeđuje da vaš sajt vidi i poseti veliki broj internet korisnika (potencijalnih klijenata) i što je još važnije da vaš web sajt bude ispred konkurencije. Na Google-u i ostalim pretraživačima važi pravilo – ko pre devojci, njemu devojka. Istraživanja pokazuju da samo 4% posetilaca lista dalje od 2. strane pretraživača. Stoga, u SEO se svakako vredi ulagati, jer uzalud vam i najskuplji sajt ukoliko ga niko ne posećuje.
Na kraju i ne morate poznavati nijedan od ovih termina ukoliko ste izabrali prave stručnjake koji će se baviti vašim internet nastupom i koji će Vam objasniti sve što je bitno. Najbolja opcija su agencije koje nude integrisane web marketing usluge gde sve možete završiti na jednom mestu. To će vam uštedeti najpre novac (jer su usluge jeftinije kada uzimate pakete), a zatim i vreme.
Umesto zaključka, još poneki savet
Uvek imajte na umu da je web sajt lična karta vašeg posla na internetu. Na osnovu sajta posetioci stiču prvi utisak o vama, a on je najčešće i presudan kada odlučuju da li će nekome pokloniti svoje poverenje. Dobro urađen sajt može biti odličan poslovni alat i pravi magnet za privlačenje novih klijenata i dobrih prihoda.
Dakle, pre nego postavite pitanje kolika je cena izrade sajta, zapitajte se koliku zaradu će vam taj web sajt doneti.